Supporterkulturen

I till exempel England är fotboll så mycket mer än bara en sport. Det är en fysisk aktivitet, en lek, men också på blodigt allvar. Pelé är en av dem som använt uttrycket ”o jogo bonito”, det vackra spelet. Fotboll är så oförutsägbart, det kan föra samman människor i samhällen och för många är det helt enkelt ett underbart vackert teaterspel som utspelas på en grön arena inför fulla läktare.

Röd eller blå?

Att vara trogen supporter är för många en självklarhet. Det ger därmed gemenskap och samhörighet, nästan som en religion. På många orter finns två eller fler lag och man är ofta antingen röd eller blå. Giganterna City och United slåss i kampen om Manchesters trogna fans. Likaså Liverpool där du har Everton på ena sidan av Stanley Park och mindre än en kilometer därifrån på andra sidan ligger Liverpools Anfield.

Mångmiljonindustri

För kommersiella intressen är fotbollen en guldgruva. De rika klubbarna betalar enorma spelarlöner till vissa individuella spelare, matchintäkter drar in storkovan och ingen kan numera klara sig utan sponsorer. De djupt trogna följeslagare till fans spenderar ofta tusentals kronor på allt från ofta dyra matchbiljetter och kläder med klubbloggan. Sam Dodds är en av de som tagit steget vidare; de säger sig vara ”för fans, av fans” och erbjuder därför överkomliga priser.